Narůstající hluk startujících letadel z letiště Praha Ruzyně
- Toto téma je prázdné.
-
AutorPříspěvky
-
David PokornýHost
Zdravím všechny spoluobčany Mezouně i okolních vesniček. Dovolil jsem si otevřít diskuzi o hluku, který působí nově vytvořená letecká dráha startujících letadel z letiště Praha- Ruzyně.
V minulosti letadla startovala na jih, točila se cca nad Berounem a na východ pak pokračovala přibližně nad údolím Berounky.
V období uzávěru letecké dopravy pro Covid infekci bylo „nebe“ klidné.
První společnostmi, které zahájili provoz koridoru pro vzlety přímo nad oblastí Mezouně, Vysokého Újezdu, byly obří 4-motorová letadla arabských společností s velkým nápisem na spodní ploše letadel- nepochybně z důvodu i reklamy. Navíc ale silná letadla dokáží rychle stoupat a maximálně si, logicky, zkracují starovací dráhu letu pro úsporu paliva. Tím vznikla filozofie zkrácení dráhy vzletu. Přibližně během posledních dvou let se ale k těmto letadlům připojily ostatní letecké společnosti. A nad našimi hlavami tedy máme regulérní koridor vzletů. Jistě, dnešní letadla neburácí tak, jako letadla stará. Takže občané uvnitř domů či při práci na zahradě to neregistrují.
Pokud se ale člověk na problém zaměří, zjistí, že za určitých podmínek vidí nad hlavami či na mobilní aplikaci FlightRadar vzlety mnoha strojů.
V současné době se ale problém posouvá do několika rovin:
1) hluk startujících letadel, které startují již třeba od 5 ráno….
2) faktická přítomnost leteckého koridoru ve všech městech světa velmi zhoršuje zájem a i diskuzi o ceně pozemků. Nás se tento bod netýká- nechceme nic ani kupovat ani prodávat. U majitelů, kteří však zvažují nákup či prodej nemovitostí, je toto velkým znevýhodněním- minimálně předmětem snahy o snížení ceny !
3) kombinace výstavby tunelu pro vlaky v podzemí na mnoho let + letecký koridor zpochybní tržní ceny. Při tempu výstavby a monstróznosti projektu se bude jednat o mnoho, mnoho let.Dráhu tunelu pro vlaky již nikdo nepředělá- tu určují „mocní“ lidé železničního byznysu. Ale určení leteckého koridoru lze s Řízením leteckého provozu řešit. Jistě, pokud to nikomu nevadí, Řízení a letečtí přepravci si mnou ruce nad úsporou paliva. Bohužel ale, obyvatelům by to, z uvedených důvodů vadit mělo.
Letecká doprava je vždy předmětem debat- kudy, kdy atd. Vzpomeňme ale, že obyvatelé obcí na severu Prahy dokázali zastavit byznys s výstavbou dalšího letiště. Jiné obce v oblasti ruzyňského letiště úspěšně bojují se vznikem další startovací dráhy. No a vcelku logicky pak tento provoz musí být veden jinudy. Tudy, kde to občanům „nevadí“.
S úctou
David Pokorný
-
AutorPříspěvky